Kad slikovnica postane igračka
Prezentacija, interaktivna šetnja
KAD SLIKOVNICA POSTANE IGRAČKA
Irena Blečić Kauzlarić, odgojitelj
PPO SRDOČI
Slikovnica je prva i najvažnija knjiga u životu djece, prvo likovno i literarno djelo s kojim se dijete susreće i koje doživljava svim osjetilima. Čitajući djetetu od najranije dobi, čak i onda kada dijete ne razumije što mu se čita, s djetetom izgrađujemo poseban osjećaj bliskosti i povezanosti. Čitajući u ranoj dobi i aktivnim uključivanjem djece u proces čitanja, snažno i ubrzano utječemo na cjelovit razvoj, posebice na emocionalni razvoj. Zajedničkim čitanjem usađujemo djeci stav da je knjiga veselje, oblik igre, izvor uživanja.
Dijete slikovnicu doživljava posredstvom odraslih te kao odgojitelji ili roditelji imamo važnu ulogu u stvaranju poticajne okoline. Važnu ulogu imamo i pri odabiru primjerene i kvalitetne slikovnice. Kvalitetna slikovnica treba odgovarati pedagoškim i estetskim kriterijima, podrazumijeva kvalitetan tekst i ilustraciju, sigurna je za djetetovo zdravlje. Kvalitetna slikovnica je u skladu sa sposobnostima, znanjima, individualnim interesima i potrebama djeteta. Sudionici su u diskusiji iznijeli mnoštvo primjera kvalitetne slikovnice, primjere kada kvalitetna slikovnica nije primjerena i primjere nekvalitetnih slikovnica s kojima su se susretali.
Sudionicima su prezentirani rezultati provedene ankete s roditeljima o učestalosti i aktivnostima čitanja slikovnice djeci rane dobi u roditeljskom domu: roditelji čitaju slikovnice (jedan roditelj ne čita) najčešće jednom tjedno ili 3-4 puta tjedno; razgovaraju s djetetom o slikovnici isključivo kada ih dijete nešto pita; roditelji ne posuđuju knjige u knjižnici niti ih razmjenjuju; dijete posjeduje u prosjeku do 10 slikovnica. Nakon prezentiranih rezultata razvila se diskusija postoje li u obiteljima rituali čitanja djetetu i postoji li dijaloško čitanje koje je izuzetno važno za razvoj interesa djeteta za čitanje. Sudionici radionice dijele iskustva o sadržajima rada s roditeljima: Putujuća knjiga, Roditelj čita u skupini i slično.
Prezentacijom i interaktivnom šetnjom prikazani su načini povezivanja kvalitetne slikovnice i aktivnosti, igre u jasličkoj skupini.
Izrađene su interaktivne priče u slikama na osnovu kvalitetnih i primjerenih slikovnica za ranu dob djeteta (od 12 do 36 mjeseci djetetova života): Maca papučarica (E. Peroci), Ježeva kućica (B. Ćopić), Kapica za ježa (D. Kolanović), Priča o tri snjegovića (S. Škrinjarić), Miffy na snijegu (D. Bruna), Kastor peče kolač (L. Klinting). Interaktivne priče u slikama povezane su s aktivnostima u centrima aktivnosti tako što su uz priču ponuđene štapne lutke i predmeti koji se pojavljuju u priči. Na ovaj način interaktivne priče u slikama povezane s igrom i aktivnošću postaju omiljena igračka, a djecu potiču na promatranje, proširuju rječnik (imenovanje, pričanje po slikama, prepričavanje), na oponašanje zvukova iz priče i na oponašanje pokretom.
Na radionici je sudjelovalo 19 odgojitelja. Po aktivnom sudjelovanju u diskusijama o kvalitetnoj i nekvalitetnoj slikovnici, o čitanju slikovnice u svojim skupinama te razmjeni iskustava u radu s roditeljima može se zaključiti da su prisutni odgojitelji kompetentni i da su sami ljubitelji kvalitetne priče i slikovnice. Prema ispunjenim evaluacijama može se zaključiti da će odgojitelji prezentirano moći primijeniti u svom radu u jasličkoj skupini ili modificirati u vrtićkoj skupini te da im je ova prezentacija i interaktivna šetnja bila kvalitetna i inspirativna („Način na koji potičete čitanje je izvrstan i učinkovit“, „Oduševio me pristup i način primjenjivanja slikovnice u centrima aktivnosti“, „Sve prezentirane slikovnice su kvalitetne“, „Dobila sam puno ideja kako kreativno primijeniti slikovnicu u svim centrima u jasličkoj skupini“, „Vrijednost je u dijeljenju znanja i iskustva o slikovnici“, „Oduševljena sam poticajnim okruženjem u sobi dnevnog boravka“).
Poruka voditelja na kraju bila je da ljubav prema knjizi treba razvijati od rane dobi djetetova života, a odgojitelji trebaju osvjetljavati put razvoja ljubavi prema knjizi u svakodnevnom radu s djecom i roditeljima.
Moderator: Romina Srok Vlačić, odgojitelj