Važnost razine dječje uključenosti u aktivnosti

Radionica

PRAĆENJE RAZINE DJEČJE UKLJUČENOSTI TIJEKOM AKTIVNOSTI

Jadranka Eda Tomljanović, prof.

PPO KRIJESNICA

 

Radionica je započela s pitanjem sudionicima: koja je prva asocijacija na riječ „uključenost“? Nakon iznošenja ideja putem metode brainstorming, voditeljica je putem prezentacije upoznala sudionike s definicijom uključenosti i njenoj važnosti za razvoj i učenje djece.

Uključenost se odnosi na intenzivan angažman u aktivnostima i smatra se da je ona uvjet za dubinsko učenje i razvoj. „Aktivna, trajna uključenost umjesto pasivne zaposlenosti, znak je kvalitete poučavanja“ (Pianta, La Paro i Hamre, 2006.).

Najprije su sudionici kroz vježbu i zajedničko promišljanje pokušali pronaći načine s kojima se može povećati stupanj uključenosti djece. Voditeljica je njihovo izlaganje nadopunila još nekim strategijama, a to su: preuređenje prostora sobe dnevnog boravka u privlačne centre aktivnosti, provjeravanje sadržaja aktivnosti i zamjena neprivlačnih materijala privlačnima, uvođenje novih i nekonvencionalnih materijala i aktivnosti, promatranje djece, otkrivanje njihovih interesa i pronalaženje aktivnosti koje su u skladu s tim interesima, davanje podrške tijekom odvijanja aktivnosti, nuđenje dodatnih poticaja kojima se te aktivnosti obogaćuju te davanje djeci mogućnost da slobodno preuzmu inicijativu uz pridržavanje jasnih pravila i dogovora. (Deset akcija djelovanja “Kako povećati djetetovu razinu uključenosti?“, Laevers i Moon, 1997.)

Sve je bilo popraćeno nizom fotografija koje su zorno prikazivale ono što je prezentirano.

Nakon toga je svaki sudionik dobio radni materijal, skalu uključenosti i procjene dječje uključenosti. Prikazana su četiri video zapisa, nakon čega je svaki sudionik najprije sam procijenio razinu uključenosti djeteta, a onda svoju procjenu podijelio sa sudionicima unutar malih grupa. Bilo je različitih procjena, razmišljanja i iznesenih argumenata. Zaključak je bio da treba poznavati kontekst u kojem se situacija odvija i dijete koje treba sustavno i kontinuirano pratiti kako bi ga se moglo što objektivnije procijeniti te na osnovu toga individualizirati pristup i planirati njegov daljnji razvoj.

Znanstveno je dokazano i odgojno-obrazovna praksa potvrđuje da kada odgojitelj procjenjuje stupanj dječje uključenosti, djeca su angažiranija i motiviranija, lakše se uključuju u slične vrste aktivnosti i situacije učenja, brže i bolje napreduju i razvijaju se pa je učenje efikasnije.

Kada su djeca duboko uključena u aktivnost, ona rade u zoni proksimalnog razvoja, čime se povećava njihov osjećaj kompetencije i vjere u vlastite potencijale za rješavanje novih problema u složenijim aktivnostima.

Organizirane su dvije radionice na kojima je sudjelovalo ukupno 44 sudionika koji su na kraju susreta dobili evaluacijski list s četiri pitanja. Slijede pitanja i neki odgovori!

1. Kako bi ocijenili današnju radionicu, od 1 do 5? (svi su odgovorili su 5)

2. Navedite s čime ste bili posebno zadovoljni? Zadovoljna sam novim načinom učenja, prikazanim video prikazima pomoću kojih smo mogli razumjeti teoriju; Dobrom suradnjom, iskrenošću; S vježbama;  Jasnim primjerima, dobrom prezentacijom, odličnom pripremljenošću; Zajedničkom refleksijom; Interesantno, inovativno; Diskusijom – bilo je zanimljivo čuti različita mišljenja.

3. Što ćete od onoga što ste čuli i saznali primijeniti u svom radu? Počet ću više procjenjivati uključenost djece; Svakako ću pratiti djecu na drugačiji način; Koristit ću skale koje smo dobili; Više vremena posvetiti individualnom praćenju djeteta kako bi što kvalitetnije mogla planirati daljnji rad; Snimati češće.

4. Što bi rekli za kraj? Sve pohvale; Radionice su uvijek visoko motivirajuće i kvalitetne; Hvala Eda, vidimo se ponovo; Voljela bih sudjelovati na još Vaših radionica jer se od Vas može puno toga naučiti! Hvala Vam na novim, jedinstvenim i korisnim spoznajama; Od uvijek nadahnuće za sve buduće i sadašnje odgajatelje, hvala Vam! Hvala na motivaciji!

 

Moderator: Gorana Janeš Filković,  mag.praesc.educ

Kontakt: Eda Tomljanović, eda.tomljanovic@gmail.com